Sistem Pendidikan di Malaysia – Bakal Hasilkan Pakar Atau !!
Aku tabek silibus pendidikan Msia. Silibus Kimia misalnya disediakan oleh pakar2 Kimia yang mahu semua content utama kimia dimasukkan tanpa tertinggal satupun…. lagi awal diajar lagi bagus.. bmula sekolah rendah misalnya.. supaya pelajar akan menguasai kandungan kimia dan bakal menjadi pakar Kimia, pakar spt panel2 yang menyediakan silibus tersebut...
Begitu halnya dgn pakar Fizik, Biologi, Mathematik, Sejarah, Geografi, BI..BM dll pun mahu content yang lengkap dlm bidang masing2. Akhirnya pelajar terpaksa belajar sebanyak mungkin content. Bila ada isu pelajar kurang berfikir, diterapkan pula aspek pemikiran kritis dan kreatif. Bila didapati pelajar tidak tahu “berusaha”, dimasukkan elemen keusahawanan. Begitulah hebatnya silibus di Msia.
Bila ranking Msia dalam PISA dan TIMMS jatuh… maka pakarpun berkata perlunya ditambah element HOTS atau KBAT supaya pelajar kembali berfikir dgn hebat. Percayalah.. semua ini tidak akan berakhir….. bila pakar ini kata cam tu dan pakar tu kata cam ni... lalu silibus yg sedia ketat jd sendat.. ruang utk berfikir bukannya akan terbuka tetapi sebaliknya semakin tertutup rapat.
Budaya berfikir bukan boleh diajar tetapi perlu dibentuk dgn menyediakan environment berfikir secara bukan exam oriented. Jika dah ambik sampai 9 subjek, homework, exam silih bganti sbb byk subjek.. makmal jadi kelas teori, jawapan mesti ikut silibus… bila ler pulak nak berfikir keluar dari apa yang akan ditanya dalam exam… sedang yang ditanya dlm exampun tak sempat nak fikir !!
Bagi aku, kurangkan sahaja kandungan yang banyak tersebut… bukan semuanya diperlukan... bagi ruang pelajar dan guru bernafas, cukup masa terluang utk diisi dgn aktiviti hands-on, minds-on, collaborative, PBL, SCL, OBE dll…yang melibatkan pelajar berfikir apa yang dipelajari dlm kelas diluar konteks exam.... dan mampu mencari maklumat sendiri...
Bagi aku, lebih baik faham beberapa konsep dgn baik bagi semua subjek dari belajar punyalah banyak konsep bagi satu2 subjek…. bukan sahaja tidak dapat difahami, tetapi akhirnya dibenci kerana terlalu banyak yang perlu dihadapi.
Pendapat 2 sen aku, silibus perlu dibentuk utk dikuasai oleh pelajar AVERAGE bukan utk yang genius dan gifted macam pakar2 .... hingga yg dikejar xdapat yg dikendong berciciran....
Betulkan aku jika aku tersalah...
OT
Kredit : Fb Othman Talib
No comments
Post a Comment